Portrety olejne – od czego zaczynamy malowanie ?

Portrety olejne. Od czego zaczynamy malowanie?

malowanie portretówPortrety olejne to niewątpliwie kreatywność, eksperyment, przypadek, doświadczanie i przygoda, szukanie i znajdywanie. Jednym słowem sztuka ! Zdarzało nam się namalować wspaniały portret olejny dwoma pędzlami na starym, wielokrotnie zamalowywanym podobraziu, zaledwie paroma kolorami odpowiednio zmieszanymi.  O jakości i rodzaju malarstwa decyduje przede wszystkim zamysł malarza, a nie jego sprzęt warsztatowy, choć ten drugi jest oczywiście potrzebny i powinien być dobrze dopasowany.

Malujemy portret ! ale na czym? Podobrazie !

Portrety olejne Z&C malowane są zazwyczaj na płótnie, czyli podobraziu malarskim. Jest to zagruntowane płótno naciągnięte na drewnianą ramkę. Zawodowi malarze portretów Z&C Paintings często sami naciągają płótno na sosnową ramę, w celu uzyskania odpowiedniej sprężystości. Płótno lniane czy bawełniane to najlepsze i najczęściej stosowane podłoże. Portrety olejne można

Podobrazie do portretu olejnego

Podobrazie do portretu olejnego

malować także na kartonie, desce drewnianej czy płycie pilśniowej. Dla początkujących malarzy portretów polecamy tzw. panele malarskie, idealne do pierwszych kroków ze względu na cenę. Są to płyty pilśniowe z przyklejonym  płótnem i zagruntowane.

Czym malujemy portret olejny ? Pędzlami i nie tylko !

Podstawą są pędzle oraz dla bardziej zaawansowanych również szpachelka malarska (nie jest prawdą że szpachelka służy wyłącznie do mieszania farb na palecie). Malowanie portretów jest bardzo kreatywną sztuką, tak więc nie ma także żadnych przeciwwskazań by malować portret olejny np. wałkami lub czymkolwiek, co wyda nam się słuszne dla uzyskania jakiegoś efektu. Zwykle twierdzi się, że do malarstwa olejnego nadają się pędzle twarde (tzw. szczeciniaki). Mimo to malarze Z&C używają używać także pędzli miękkich i co ważne naturalnych do uzyskania szczegółów, specyficznych efektów np. cieni twarzy na portrecie olejnym.

Pędzle do malowania portretów olejnych

Pędzle do malowania portretów olejnych

Czarodziejskie eliksiry do portretów olejnych

Do malowania olejnymi przydatne są „czardziejskie eliksiry” czyli specyfiki, które dodawane do farb olejnych powodują przeróżne efekty m.in. terpentyna, sekatywa, olej żywiczny, olej lniany, werniks. Każde z nich stosuje się w konkretnym celu jednak eksperymentowanie i łączenie ich ze sobą i z farbą może dać naprawdę fascynujace efekty. Przy malowaniu portretów na zamówienie nie raz nie dwa zdarzało nam się uzyskać zaskakujący efekt, który zachwycił naszych klientów i nas samych.

Terpentyna – niezbędna mieszanina terpenów o barwie żółtej lub bezbarwna, o charakterystycznym zapachu. Źle rozpuszczalna w wodzie.
Rozpuszcza tłuszcze, parafiny, żywice i in. substancje organiczne. Otrzymuje się ją z żywicy drzew iglastych, głównie sosny, przez
destylację z parą wodną lub ekstrakcję benzyną karpiny sosnowej. Podczas malowania podstawowy składnik do rozcieńczania farb. Potrzebna także do mycia pędzli i akcesoriów warsztatowych. Dodana do farby przyśpiesza nieco jej wysychanie i powoduje zmatowienie koloru po zaschnięciu.

Olej lniany służy do zabezpieczania powierzchni malowideł i polichromowanych rzeźb, jako spoiwo i medium w malarstwie – obecnie powoli traci tutaj znaczenie na rzecz materiałów syntetycznych. Dodatek do farb, rozrzedza je, nie powoduje matowienia, wyrównuje połysk.

specyfiki do portretów olejnych

Sekatywa zwana też sykatywą. Jako sykatywy używa się najczęściej soli kwasów pochodzących z kalafonii z metalami o zmiennym stopniu utlenienia (ołowiu, miedzi , kobaltu, wanadu). Biorą one udział w naturalnej polimeryzacji rodnikowej, który powoduje sieciowanie oleju, czyli potocznie jego schnięcia. Powoduje szybsze wysychanie farb. Dodana nawet w niewielkiej ilości znacząco przyśpiesza schnięcie. Dodana w większej ilości powoduje także matowienie farb po wyschnięciu. Należy jednak pamiętać o tym, że poszczególne kolory mają różny czas schnięcie, także po dodaniu sekatywy.

Olejek żywiczny znany bardziej jako medium olejne żywieczne. Medium na bazie damary i oleju lnianego (2:3), zwiększa połysk farby, zmniejsza lepkość farby, powoduje równomierne wysychanie warstwy malarskiej, przyspiesza proces schnięcia.

portrety olejneWerniks Końcowy damarowy (matowy lub błyszczący) to szlachetny lakier stosowany do celów artystycznych (malarskich). W najprostszej postaci jest roztworem naturalnej lub syntetycznej twardej żywicy w olejku lotnym, alkoholu lub innym rozpuszczalniku. Służy do zabezpieczenia warstwy malarskiej oraz nadaniu jej większego połysku bądź jego zrównoważenia. Dodany do farby przyśpiesza jej schnięcie i powoduje zmianę gęstości (na rynku są dostępne różne werniksy, nie tylko końcowe ale także specjalne przeznaczone do dodawania do farby). Werniks schnie bardzo szybko. Przed jego nałożeniem należy jednak zwrócić uwagę, czy farba dobrze wyschła na całej powierzchni, w przeciwnym razie werniks rozpuści ją i rozmażemy sobie obraz. Werniks można nakładać zwykłym miękkim pędzlem, najlepiej dużym.

Zobacz ofertę naszych portretów na zamówienie. Sprawdź także inne rodzaje obrazów na zamówienie, które wykonujemy.

[subscribtion caption=”Odbierz 10 zł zniżki na dowolny obraz !”]

[fbcomments width=”700″ count=”off” num=”3″ countmsg=”wonderful comments!”]

©2023 Wszelkie prawa zastrzeżone Mojportret.pl

Umieszczanie treści i obrazów na innych stronach dozwolone tylko z aktywnym linkiem zwrotnym do mojportret.pl

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?